• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ska söka skuldsanering, några funderingar

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Ja vi bor i en hyreslägenhet. Nej kanske inte, är bara orolig att det ska påverka övriga familjen och inte bara mig om jag hamnar hos KFM. Det behöver jag inte vara alltså?
Nej. Bara om du har bil eller dyra grejer, Annars får du mer pengar över än du har nu.
Här kan du göra beräkningen:

Får du inledande av skuldsanering så hävs löneutmätning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

cau

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 September 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Tack för svar! Jag ska göra en sista överläggning om att släppa med min sambo och med skuldrådgivaren vid nästa möte om en vecka.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Hej,

Jag tog mig i kragen före sommaren och kontaktade skuldrådgivaren i min kommun. Efter ett första möte kom vi fram till att jag ska ansöka om skuldsanering, jag ska på ett nytt möte om en vecka där vi gör ansökan tillsammans.
Jag har lån/krediter på totalt 800.000kr hos 10st långivare/kreditgivare och håller mig precis över ytan om jag betalar allt varje månad. Men då är det min sambo som får betala mat, kläder och allt annat som tillkommer.

I slutet av första mötet frågade jag hur jag skulle förhålla mig till betalning av lån/krediter från och med nu. Hennes "officiella råd" var att släppa allt, eller ja betala det som KFM beräknar att jag har utrymme för, dvs ca 9000kr i månaden istället för nuvarande 16.000kr. Det är extrema väntetider på skuldsaneringsansökan i dagsläget, uppemot 5 månader sa hon. Då jag är livrädd för löneutmätning ställer jag mig tveksam till att släppa allt. Tänk om jag får avslag, då sitter jag ännu djupare i skiten och måste vänta ytterligare 5 månader på ett beslut i en andra ansökan.

Mina fråga är:
1. Om jag skulle släppa allt, hinner KFM påbörja en löneutmätning innan jag får svar på min ansökan eftersom det är så lång väntetid?

Vad hade du gjort i min sits?
Vill tillägga att jag har två småbarn som jag verkligen inte vill ska lida på grund av detta.
Är väldigt kluven till detta råd om att släppa allt måste jag säga. Det är en sak om du skulle gå back hela tiden men det gör du inte om jag förstår det rätt även om det är tight. Får du avslag så sitter du ännu mer illa till. Och får du avslag så kan du då ta nytt beslut om att släppa allt.
 

cau

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 September 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Är väldigt kluven till detta råd om att släppa allt måste jag säga. Det är en sak om du skulle gå back hela tiden men det gör du inte om jag förstår det rätt även om det är tight. Får du avslag så sitter du ännu mer illa till. Och får du avslag så kan du då ta nytt beslut om att släppa allt.
Grejen är den att jag inte har råd, jag anses ju bidra med pengar till mat och sådana saker också i uträkningen hos KFM och skulle jag göra det ska jag endast ha råd att betala 9.000kr på mina lån och inte 16.000kr som jag gör nu. Därav rådet att släppa de 7.000kr som jag i detta nu betalar ”för mycket” enligt uträkningen.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Grejen är den att jag inte har råd, jag anses ju bidra med pengar till mat och sådana saker också i uträkningen hos KFM och skulle jag göra det ska jag endast ha råd att betala 9.000kr på mina lån och inte 16.000kr som jag gör nu. Därav rådet att släppa de 7.000kr som jag i detta nu betalar ”för mycket” enligt uträkningen.
Jo jag förstår ju det, att du ska bidra till de fasta, gemensamma kostnaderna. Dock är det ju så att du inte bara kan släppa en del för med utmätning så finns inget över att betala resten. Så det är lite allt el inget isf.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Grejen är den att jag inte har råd, jag anses ju bidra med pengar till mat och sådana saker också i uträkningen hos KFM och skulle jag göra det ska jag endast ha råd att betala 9.000kr på mina lån och inte 16.000kr som jag gör nu. Därav rådet att släppa de 7.000kr som jag i detta nu betalar ”för mycket” enligt uträkningen.
Ska du släppa så ska du släppa helt och börja spara undan lite, det där med att betala 9000 i månaden är bara onödigt. Har du några små skulder så kan du betala lite på dem för att minska hur många olika aktörer du har men att göra ngt mellanting är dumt
 

cau

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 September 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Jo jag förstår ju det, att du ska bidra till de fasta, gemensamma kostnaderna. Dock är det ju så att du inte bara kan släppa en del för med utmätning så finns inget över att betala resten. Så det är lite allt el inget isf.
Så isåfall ska jag släppa allt? Jag har för mig att skuldrådgivaren sa att om jag släpper allt ska jag lägga undan de 9.000kr för att förbereda mig på skuldsanering. Låter det mer rimligt?

Ska dit på möte igen på måndag så jag bestämmer mig efter det.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Så isåfall ska jag släppa allt? Jag har för mig att skuldrådgivaren sa att om jag släpper allt ska jag lägga undan de 9.000kr för att förbereda mig på skuldsanering. Låter det mer rimligt?

Ska dit på möte igen på måndag så jag bestämmer mig efter det.
Ja, ska du släppa så ska du släppa allt och spara resten. Men ta ut pengarna från konto.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Så isåfall ska jag släppa allt? Jag har för mig att skuldrådgivaren sa att om jag släpper allt ska jag lägga undan de 9.000kr för att förbereda mig på skuldsanering. Låter det mer rimligt?

Ska dit på möte igen på måndag så jag bestämmer mig efter det.
Ja det låter ju rimligt. Har du mkt sparat på kontot så kan KFM utmäta detta vid en tillgångsutredning. Kanske kan det sparas på sambons konto ist?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp